Spotřebiče v nájemním bytě

5.12.24

Pokud jsou spotřebiče součástí nájmu, musíte se při opravách řídit Nařízení vlády č. 308/2015 Sb., které stanovuje, co se považuje za běžnou údržbu a drobné opravy související s nájmem bytu. Tyto povinnosti jsou rozděleny mezi nájemce a pronajímatele

V nájemních vztazích se může stát, že některý ze spotřebičů, například pračka, přestane fungovat. Pokud je však v nájemní smlouvě uvedeno, že daný spotřebič je "na dožití", situace se může pro majitele i nájemce vyřešit jednodušeji, než by se očekávalo. Co vlastně tento termín znamená a jak ovlivňuje odpovědnost za opravu nebo výměnu spotřebiče?

Výraz "na dožití" je termín, který používáme pro označení starších nebo opotřebovaných spotřebičů, které jsou určeny k používání pouze do konce jejich životnosti. To znamená, že nájemce používá spotřebič, dokud funguje, ale jakmile dojde k poruše nebo opotřebení, není majitel povinen jej opravit nebo vyměnit za nový. Tento termín se obvykle vztahuje na zařízení, která jsou už za svou optimální životností a jsou v nájemním bytě pouze pro dočasné užívání.

V nedávné době jsme řešili s nájemníky situaci, kdy se jim na bytě pokazila automatická pračka, který v bytě již byla při nastěhování. Nájemníci se dožadovali opravy po majiteli, ovšem v předávacím protokolu bylo uvedeno, že je pračka již pouze „na dožití“, tudíž byla správně pračka odklizena a nájemnici si zakoupili novou, svou, kterou si v případě odstěhování odvezou.

Doporučujeme dát do bytu pouze spotřebiče, které jsou součástí kuchyňské linky – lednice, varná deska, trouba, digestoř, myčka a v některých případech vestavná mikrovlnná trouba. Jinak nedoporučujeme do bytu dávat televizi, pračku, sušičku atd.

Pokud byste potřebovali poradit, neváhejte se na nás obrátit.

Magazín

14.1.25

Pronájem bez starostí - Čistý nájem a poplatky

Na nás, jako správce nemovitostí, se často obracejí klienti z řad majitelů bytů s dotazem, jak je to s poplatky a částkou, která jim reálně přichází na účet – tedy s takzvaným čistým nájmem. Pojďme si to vysvětlit krok za krokem.

5.12.24

Spotřebiče v nájemním bytě

Pokud jsou spotřebiče součástí nájmu, musíte se při opravách řídit Nařízení vlády č. 308/2015 Sb., které stanovuje, co se považuje za běžnou údržbu a drobné opravy související s nájmem bytu. Tyto povinnosti jsou rozděleny mezi nájemce a pronajímatele

24.10.24

Totálně zdevastovaný byt

Od května roku 2019 spravujeme byt o velikosti 1+kk, který také pronajímáme od téhož data. Vše bylo v pořádku, až do chvíle, kdy nájemník začal platit nájem pozdě, až nakonec nezaplatil vůbec. To nám již bylo podezřelé, a proto jsme s nájemníkem domluvili prohlídku bytu. Zdálo se, že prohlídka proběhne v pořádku, s tím, že nájemník má zřejmě pouze finanční problémy a vše doplatí.

22.10.24

Vyúčtování, aneb noční můra každého majitele nemovitosti

Vyúčtování energií je pro mnoho majitelů nemovitostí noční můra. Složité výpočty, neustále se měnící předpisy a náročná komunikace s nájemníky. Zpracování vyúčtování je zdlouhavý proces, který vyžaduje spoustu práce. Správné rozúčtování nákladů na energie mezi bytové jednotky a jednotlivé nájemníky, kteří se mohou v průběhu roku měnit, není jednoduché.

15.10.24

Garance stavu nemovitosti

Garance stavu nemovitosti je naše vrcholná služba, kdy garantujeme majiteli, že bytovou jednotku mu vrátíme ve stejném stavu, v jakém jsme ji převzali, s přihlédnutím k běžnému opotřebení a to i v případě, že nájemce byt poničí.

9.10.24

Proč je nutné pojištění odpovědnosti?

Velkým omylem je, že většina nájemníků si myslí, že pojištění odpovědnosti je výhodné pouze pro majitele nemovitostí. Pravdou je, že toto pojištění kryje hlavně rizika nájemce a mnohdy šetří peníze hlavně nájemci, protože toto pojištění hradí škody, které by jinak nájemce musel zaplatit z vlastní kapsy.