Vyúčtování, aneb noční můra každého majitele nemovitosti

22.10.24

Vyúčtování energií je pro mnoho majitelů nemovitostí noční můra. Složité výpočty, neustále se měnící předpisy a náročná komunikace s nájemníky. Zpracování vyúčtování je zdlouhavý proces, který vyžaduje spoustu práce. Správné rozúčtování nákladů na energie mezi bytové jednotky a jednotlivé nájemníky, kteří se mohou v průběhu roku měnit, není jednoduché.

Nový klient po nás nyní chce vyúčtování za loňský rok, i když je již DÁVNO PO TERMÍNU! Samozřejmě mu s tím pomůžeme a zpracujeme za něj.

U vyúčtování jsou tyto varianty:

  1. Bytový dům spravuje společenství vlastníků jednotek (dále jen SVJ), které je povinno doručit majiteli vyúčtování plateb za energie a služby nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. Majitel má poté měsíc na kontrolu správnosti vyúčtování a do konce následujícího měsíce od odsouhlasení správnosti je povinen toto vyúčtování předložit nájemníkovi a následně s nájemníkem vypořádat.

  2. Bytový dům nespravuje SVJ, a tím pádem má majitel povinnost doručit vyúčtování plateb za energie a služby nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období přímo nájemníkovi, a do konce následujícího měsíce také vypořádat s nájemníkem.

Nedodržením těchto termínů se majitel nemovitosti vystavuje riziku, že po něm nájemník může požadovat sankci, a to konkrétně ve výši 50 Kč/den, dle zákona.

Je zde také možnost, kterou ale nedoporučujeme, a to platba energií paušálem. V tom případě není nutno dělat vyúčtování. Nedoporučujeme ji z důvodu, že se mohou obě strany, jak nájemce, tak pronajímatel, spálit, jelikož se v těchto případech nevrací přeplatky a nevymáhají nedoplatky.

Tím, že za Vás zpracujeme vyúčtování můžete předejít také chybám, které se často vyskytují. Jednou z chyb je například nesprávné přečtení stavu měřidel, chyby ve výpočtu nebo nesprávné rozdělení nákladů mezi nájemníky, pokud jich bylo v jednom bytě za jedno období více.

U elektřiny a plynu doporučujeme přepis na nájemce a tím se vyhnete dohadů ohledně vyúčtování. V případě, že nájemník tyto energie nehradí, jsme díky informacím, které nám poskytuje náš smluvní dodavatel energií, schopni zamezit odmontování elektroměru nebo plynoměru, což je jediná komplikace, která může v tomto případě nastat.

V případě dalších dotazů se na nás neváhejte obrátit.

Magazín

14.1.25

Pronájem bez starostí - Čistý nájem a poplatky

Na nás, jako správce nemovitostí, se často obracejí klienti z řad majitelů bytů s dotazem, jak je to s poplatky a částkou, která jim reálně přichází na účet – tedy s takzvaným čistým nájmem. Pojďme si to vysvětlit krok za krokem.

5.12.24

Spotřebiče v nájemním bytě

Pokud jsou spotřebiče součástí nájmu, musíte se při opravách řídit Nařízení vlády č. 308/2015 Sb., které stanovuje, co se považuje za běžnou údržbu a drobné opravy související s nájmem bytu. Tyto povinnosti jsou rozděleny mezi nájemce a pronajímatele

24.10.24

Totálně zdevastovaný byt

Od května roku 2019 spravujeme byt o velikosti 1+kk, který také pronajímáme od téhož data. Vše bylo v pořádku, až do chvíle, kdy nájemník začal platit nájem pozdě, až nakonec nezaplatil vůbec. To nám již bylo podezřelé, a proto jsme s nájemníkem domluvili prohlídku bytu. Zdálo se, že prohlídka proběhne v pořádku, s tím, že nájemník má zřejmě pouze finanční problémy a vše doplatí.

22.10.24

Vyúčtování, aneb noční můra každého majitele nemovitosti

Vyúčtování energií je pro mnoho majitelů nemovitostí noční můra. Složité výpočty, neustále se měnící předpisy a náročná komunikace s nájemníky. Zpracování vyúčtování je zdlouhavý proces, který vyžaduje spoustu práce. Správné rozúčtování nákladů na energie mezi bytové jednotky a jednotlivé nájemníky, kteří se mohou v průběhu roku měnit, není jednoduché.

15.10.24

Garance stavu nemovitosti

Garance stavu nemovitosti je naše vrcholná služba, kdy garantujeme majiteli, že bytovou jednotku mu vrátíme ve stejném stavu, v jakém jsme ji převzali, s přihlédnutím k běžnému opotřebení a to i v případě, že nájemce byt poničí.

9.10.24

Proč je nutné pojištění odpovědnosti?

Velkým omylem je, že většina nájemníků si myslí, že pojištění odpovědnosti je výhodné pouze pro majitele nemovitostí. Pravdou je, že toto pojištění kryje hlavně rizika nájemce a mnohdy šetří peníze hlavně nájemci, protože toto pojištění hradí škody, které by jinak nájemce musel zaplatit z vlastní kapsy.