Vyúčtování energií je pro mnoho majitelů nemovitostí noční můra. Složité výpočty, neustále se měnící předpisy a náročná komunikace s nájemníky. Zpracování vyúčtování je zdlouhavý proces, který vyžaduje spoustu práce. Správné rozúčtování nákladů na energie mezi bytové jednotky a jednotlivé nájemníky, kteří se mohou v průběhu roku měnit, není jednoduché.
Nový klient po nás nyní chce vyúčtování za loňský rok, i když je již DÁVNO PO TERMÍNU! Samozřejmě mu s tím pomůžeme a zpracujeme za něj.
U vyúčtování jsou tyto varianty:
Bytový dům spravuje společenství vlastníků jednotek (dále jen SVJ), které je povinno doručit majiteli vyúčtování plateb za energie a služby nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. Majitel má poté měsíc na kontrolu správnosti vyúčtování a do konce následujícího měsíce od odsouhlasení správnosti je povinen toto vyúčtování předložit nájemníkovi a následně s nájemníkem vypořádat.
Bytový dům nespravuje SVJ, a tím pádem má majitel povinnost doručit vyúčtování plateb za energie a služby nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období přímo nájemníkovi, a do konce následujícího měsíce také vypořádat s nájemníkem.
Nedodržením těchto termínů se majitel nemovitosti vystavuje riziku, že po něm nájemník může požadovat sankci, a to konkrétně ve výši 50 Kč/den, dle zákona.
Je zde také možnost, kterou ale nedoporučujeme, a to platba energií paušálem. V tom případě není nutno dělat vyúčtování. Nedoporučujeme ji z důvodu, že se mohou obě strany, jak nájemce, tak pronajímatel, spálit, jelikož se v těchto případech nevrací přeplatky a nevymáhají nedoplatky.
Tím, že za Vás zpracujeme vyúčtování můžete předejít také chybám, které se často vyskytují. Jednou z chyb je například nesprávné přečtení stavu měřidel, chyby ve výpočtu nebo nesprávné rozdělení nákladů mezi nájemníky, pokud jich bylo v jednom bytě za jedno období více.
U elektřiny a plynu doporučujeme přepis na nájemce a tím se vyhnete dohadů ohledně vyúčtování. V případě, že nájemník tyto energie nehradí, jsme díky informacím, které nám poskytuje náš smluvní dodavatel energií, schopni zamezit odmontování elektroměru nebo plynoměru, což je jediná komplikace, která může v tomto případě nastat.
V případě dalších dotazů se na nás neváhejte obrátit.
Na nás, jako správce nemovitostí, se často obracejí klienti z řad majitelů bytů s dotazem, jak je to s poplatky a částkou, která jim reálně přichází na účet – tedy s takzvaným čistým nájmem. Pojďme si to vysvětlit krok za krokem.
Pokud jsou spotřebiče součástí nájmu, musíte se při opravách řídit Nařízení vlády č. 308/2015 Sb., které stanovuje, co se považuje za běžnou údržbu a drobné opravy související s nájmem bytu. Tyto povinnosti jsou rozděleny mezi nájemce a pronajímatele
Od května roku 2019 spravujeme byt o velikosti 1+kk, který také pronajímáme od téhož data. Vše bylo v pořádku, až do chvíle, kdy nájemník začal platit nájem pozdě, až nakonec nezaplatil vůbec. To nám již bylo podezřelé, a proto jsme s nájemníkem domluvili prohlídku bytu. Zdálo se, že prohlídka proběhne v pořádku, s tím, že nájemník má zřejmě pouze finanční problémy a vše doplatí.
Vyúčtování energií je pro mnoho majitelů nemovitostí noční můra. Složité výpočty, neustále se měnící předpisy a náročná komunikace s nájemníky. Zpracování vyúčtování je zdlouhavý proces, který vyžaduje spoustu práce. Správné rozúčtování nákladů na energie mezi bytové jednotky a jednotlivé nájemníky, kteří se mohou v průběhu roku měnit, není jednoduché.
Garance stavu nemovitosti je naše vrcholná služba, kdy garantujeme majiteli, že bytovou jednotku mu vrátíme ve stejném stavu, v jakém jsme ji převzali, s přihlédnutím k běžnému opotřebení a to i v případě, že nájemce byt poničí.
Velkým omylem je, že většina nájemníků si myslí, že pojištění odpovědnosti je výhodné pouze pro majitele nemovitostí. Pravdou je, že toto pojištění kryje hlavně rizika nájemce a mnohdy šetří peníze hlavně nájemci, protože toto pojištění hradí škody, které by jinak nájemce musel zaplatit z vlastní kapsy.